خدمات مددكاري اجتماعي1

 تحقیقات متعددی نشان داده اند که  سلامت جسمانی با سلامت روانی، ارتباط تنگاتنگی دارند، و شرایط روانشناختی افراد دربهبود یا مزمن شدن بیماری های جسمانی آنان موثراست . وجود مشکلات و اختلالات روانی علاوه برضعیف کردن سیستم ایمنی فرد، موجب آسیب پذیری وتداوم بیماریهای جسمانی مزمن ازجمله سرطان، ام اس ،مشکلات کلیوی وطولانی شدن دوره درمانی می شود.روانشناسان معتقدند افرادی که دردهای مزمن دارند، سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به یک بیماری روانی هستند و کسانی که مدتی است دچار افسردگی شده‌اند، سه برابر بیشتردرمعرض خطر ابتلا به درد طولانی مدت مداوم هستند و قطعا این مشکلات تمامی اعضای خانواده این بیماران را نیز  تحت تاثیر قرار می دهد. در راستای این حقیقت مهم و غیر قابل انکار،درسال 1393 پس از بررسی  وضعیت روانشناختی تعدادی از بیماران تحت پوشش خیریه(تعداد 339 نفرازبیماران به طورتصادفی)و مشخص شدن وجود اختلالاتی چون افسردگی و غمگینی مداوم ، اضطراب و احساس فشار روانی بالاتر از حد تحمل ،رفتارهای پرخاشگرانه؛ ناتوانی درکنترل خشم وعصبانیت و مشکلات ارتباطی با همسر و فرزندان ؛ پس از تصویب هیات امنا ،انجمن خیریه بهداشتی ودرمانی حضرت ابوالفضل (ع)در سال 1394 اقدام به راه اندازی دفتر مشاوره با همکاری گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور اصفهان نمود.
اهم فعالیت دفتر مشاوره درسال  1394در سه حوزه آموزش،پیشگیری و درمان  به این شرح می باشد:

1-تهیه مجموعه آموزشی-درمانی اختصاصی بیماران کلیوی شامل ، آشنایی بابیماری کلیوی،اصول تغذیه و ورزش، مسایل خاص روابط زناشویی دربیماران کلیوی و رویکردهای درمانی پر کاربردروانشناسی برای این بیماران.
2- جذب داوطلبین  متعهد و متخصص در زمینه خدمات مشاوره و رواندرمانی(در حال حاضر 120 مشاور و روانشناس  با مدرک کارشناسی ارشد ودکترا در رشته های روانشناسی ومشاوره جهت ارایه خدمات مشاوره اعلام آمادگی نموده اند).
3- ارایه خدمات مشاوره و  روان درمانی فردی برای بیماران تحت پوشش خیریه و خانواده های آنان در زمینه مشکلات روانشناختی( از جمله وسواس،افسردگی و اضطراب) ، مشاوره قبل از ازدواج؛ مشکلات خانوادگی و زناشویی،و مسایل مربوط به اعتیاد و مشکلات تحصیلی.
4- اجرای طرح غربالگری به منظور شناسایی مشکلات حاد روانشناختی برای سایراعضای خانواده بیماران ودعوت جهت مشاوره .
5- برگزاری جلسات آموزشی،کارگاهی وکیس پرزنت جهت به روزرسانی اطلاعات علمی اعضای گروه وتشکیل کمیسیون تشخیص برای موارد خاص.
6-تدارک  چندین برنامهآشنایی با انجمن درسال تحصیلی93-94برای دانشجویان دانشگاه پیام نور و داوطلبین علاقه مند، به منظور آموزش پیشگیری از بروز بیماری کلیه ؛ معرفی خدمات انجمن به جامعه و جذب کمک های مالی و فرهنگی .
7-بازدید کارشناسان،روانشناسان ومشاوران همکار ازبخش دیالیز بیمارستان امین وگفتگوی چهره به چهره باپرستاران وبیماران درحین دیالیز جهت شناخت و ارایه خدمات موثرتر.
8-ایجاد ارتباط و تفاهم با انجمن نذراشتغال (ازاهداف اصلی این انجمن تامین شغل برای زنان سرپرست خانوار ومردان ناتوان ازشغل یا بیمه می باشد ) و انجمن خیریه معلم به منظورجلب مشارکت وتامین معلم خصوصی برای کودکان ونوجوانان خانواده های تحت پوشش که نیاز به تدریس خصوصی در منزل دارند.
9-جلب مشارکت و هماهنگی با دو متخصص اعصاب و روان به منظور ویزیت رایگان مراجعین دفترمشاوره انجمن که نیازبه مداخله های روانپزشکی دارند.
10- تهیه بروشورهای حاوی پیام بهداشت روانی جهت ارسال به صورت پیامک برای مراجعین .
11- فعال کردن سیستم راهنمایی تلفنی برای ارتباط آسانتر مراجعین .
12-تخصیص و ایجاد منوی مشاوره در سایت انجمن به منظور ارایه مطالب روانشناسی .
13-تشکیل آرشیو صوتی و تصویری به صورت لوح فشرده(cd-dvd)مطالب مفید و مرتبط با درمان بیماران کلیوی در حوزه روانشناسی در دفتر مشاوره جهت افزایش اطلاعات همکاران مشاور.
14-همکاری با محققان مورد تایید انجمن برای انجامپژوهش در مورد بیماران کلیوی.
15-راه اندازی یک گروه و یک کانال در شبکه اجتماعی تلگرام برای سهولت اطلاع رسانی در مورد زمان جلسات ، کارگاهها و برنامه های دفتر مشاوره ، و اخذ پیشنهادات ،انتقادات و نظرات اعضا پیرامون مسایل مرتبط .
16-مشارکت در معرفی و تامین سخنران در جلسات فرهنگی – معنوی آخر ماه انجمن ؛ مراسم بزرگداشت روز پرستار ، روز زن  ،گردهمایی خیرین استان وایجاد غرفه مشاوره در بازارچه خیریه .

در حال حاضر ساعات کار دفتر مشاوره( در محل انجمن) جهت انجام طرح غربالگری در روزهای غیر تعطیل صبح از ساعت 8 الی 13 بعدازظهر  و برای ارایه خدمات مشاوره و روان درمانی از ساعت 3 بعد از ظهر الی 7 شب با تعیین وقت قبلی می باشد.
تلفن اختصاصی دفتر مشاوره جهت تنظیم وقت:33103330   از ساعت 15 الی 19

آدرس: خیابان طیب، خیابان میر داماد، بعد از کوچه شماره 7 ساختمان ملک، طبقه اول