مرکز مشاوره و مددکاری اجتماعی

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره انجمن خیریه بهداشتی و درمانی حضرت ابوالفضل (ع)

تحقیقات متعددی نشان داده اند که سلامت جسمانی با سلامت روانی، ارتباط تنگاتنگی دارد و شرایط روانشناختی افراد در بهبود یا مزمن شدن بیماری های جسمانی آنان موثراست. وجود مشکلات و اختلالات روانی علاوه بر ضعیف کردن سیستم ایمنی فرد، موجب آسیب پذیری و تداوم بیماری های جسمانی مزمن از جمله سرطان، ام اس ، مشکلات کلیوی و طولانی شدن دوره درمانی می شود. روانشناسان معتقدند افرادی که دردهای مزمن دارند، سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به یک بیماری روانی هستند و کسانی که مدتی است دچار افسردگی شده‌اند، سه برابر بیشتر درمعرض خطر ابتلا به درد طولانی مدت مداوم هستند و قطعا این مشکلات تمامی اعضای خانواده این بیماران را نیز تحت تاثیر قرار می دهد(راهنمای آماری طبقه بندی و تشخیص اختلالات روانی( DSM5 .
در راستای این حقیقت مهم و غیر قابل انکار، درسال 1393 پس از بررسی وضعیت روانشناختی تعدادی از بیماران تحت پوشش خیریه( تعداد339 نفر از بیماران به طور تصادفی) و مشخص شدن وجود اختلالاتی چون افسردگی ، اضطراب و احساس فشار روانی بالاتر از حد تحمل ، رفتارهای پرخاشگرانه ؛ ناتوانی در کنترل خشم و عصبانیت، مشکلات ارتباطی با همسر و فرزندان درفرد بیمار و خانواده های مبتلا ؛ انجمن خیریه بهداشتی و درمانی حضرت ابوالفضل (ع) در سال 1394 اقدام به راه اندازی دفتر مشاوره با همکاری گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور اصفهان در محل انجمن نمود و پس از تصویب هیات امنا در سال 1398 به طور رسمی با مجوز از سازمان نظام روانشناسی فعالیت خود را در ساختمان مستقل واقع در خیابان میر داماد ادامه داد.
هدف از تاسیس مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی انجمن خیریه بهداشتی و درمانی حضرت ابوالفضل(ع) عبارتند از
1-آسیب شناسی مشکلات مرتبط با بیماریهای مزمن کلیوی، قلبی در مراجعین تحت پوشش خیریه و بستگان درجه یک
2- پیشگیری از آسیبهای ناشی از بیماری در فرد بیمار و خانواده از طریق ارائه خدمات آموزشی در حوزه سلامت روان؛ مانند آموزش مهارت های زندگی، آموزش پیش از ازدواج، آموزش حل تعارضات زناشویی و فرزند پروری و…
3- بهبود کیفیت زندگی و توانبخشی با آموزش، ارائه خدمات تخصصی روان‌شناختی و مشاوره‌ فردی و گروهی
4- ارائه خدمات مشاوره و روان درمانی مرتبط با حوزه سلامت روان
5-ارجاع به مراکز روانپزشکی، مراکز ترک اعتیاد، خدمات گفتار درمانی و مددکاری در صورت نیاز ،
6- ارائه خدمات مشاوره تلفنی، آنلاین به افرادنیازمند
7-ایجاد ارتباط و انعقاد تفاهم نامه همکاری با مراکزاشتغال یابی، خیریه ها و سایر مراکز جهت ارایه خدمات موثر و مفید برای بیماران، مددجویان و خانواده های ایشان

اهم فعالیت مرکز مشاوره در سه حوزه آموزش ،پیشگیری و درمان به این شرح می باشد:

1-تهیه مجموعه آموزشی- درمانی اختصاصی بیماران کلیوی شامل ، آشنایی با بیماری کلیوی ، اصول تغذیه و ورزش، مسایل خاص روابط زناشویی در بیماران کلیوی و رویکردهای درمانی پر کاربرد روانشناسی برای این بیماران.
2- جذب داوطلبین متعهد و متخصص در زمینه خدمات مشاوره و رواندرمانی ازطریق فراخوان (در حال حاضر210 نفر مشاور و روانشناس با مدرک کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های روانشناسی و مشاوره جهت ارایه خدمات مشاوره اعلام آمادگی نموده اند).
3- ارایه خدمات مشاوره و روان درمانی فردی برای بیماران تحت پوشش خیریه و خانواده های آنان در زمینه مشکلات روانشناختی( از جمله وسواس، افسردگی و اضطراب) ، مشاوره قبل از ازدواج؛ مشکلات خانوادگی و زناشویی، و مسایل مربوط به اعتیاد و مشکلات تحصیلی.
4- اجرای طرح غربالگری به منظور شناسایی مشکلات حاد روانشناختی برای مددجویان و سایر اعضای خانواده آنها و بیماران و دعوت جهت مشاوره .
5- برگزاری جلسات آموزشی متخصصان، جلسات بالینت، جلسات کارگاهی و کیس پرزنت جهت به روز رسانی اطلاعات علمی اعضای گروه و تشکیل کمیسیون تشخیص برای موارد خاص.
6- بازدید کارشناسان ، روانشناسان و مشاوران همکار از بخش دیالیز بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) و گفتگوی چهره به چهره با پرستاران و بیماران در حین دیالیز جهت شناخت و ارایه خدمات موثرتر.
7- ایجاد ارتباط و تفاهم با خیریه صدیقین (از اهداف اصلی این انجمن تامین شغل برای زنان سرپرست خانوار و مردان ناتوان از شغل یابی می باشد ) و انجمن خیریه معلم به منظور جلب مشارکت و تامین معلم خصوصی برای کودکان و نوجوانان خانواده های تحت پوشش که نیاز به تدریس خصوصی دارند.
8- جلب مشارکت و هماهنگی با دو متخصص اعصاب و روان به منظور ویزیت رایگان مراجعین مرکز مشاوره انجمن که نیاز به مداخله های روانپزشکی دارند.
9- تهیه بروشورهای حاوی پیام بهداشت روانی جهت ارسال به صورت پیامک برای مراجعین .
10- فعال کردن سیستم راهنمایی تلفنی برای ارتباط آسانتر مراجعین .
11-تخصیص و ایجاد منوی مشاوره در سایت انجمن به منظور ارایه مطالب روانشناسی .
12-تشکیل آرشیو صوتی و تصویری به صورت لوح فشرده (cd-dvd) مطالب مفید و مرتبط با درمان بیماران کلیوی در حوزه روانشناسی در مرکز مشاوره جهت افزایش اطلاعات همکاران مشاور
13-همکاری با محققان مورد تایید انجمن برای انجام پژوهش در مورد بیماران کلیوی.
14- راه اندازی یک گروه ویک کانال در شبکه اجتماعی واتس اپ برای سهولت اطلاع رسانی در مورد زمان جلسات ، کارگاهها و برنامه های مرکز مشاوره ، واخذ پیشنهادات ،انتقادات و نظرات اعضا پیرامون مسایل مرتبط .
در حال حاضر ساعات کار مرکز مشاوره( در محل انجمن) جهت انجام طرح غربالگری در روزهای غیر تعطیل صبح از ساعت 8 الی 13:30 بعدازظهر و برای ارایه خدمات مشاوره و رواندرمانی از ساعت 14بعد از ظهر الی 20 شب با تعیین وقت قبلی می باشد.

تلفن اختصاصی مرکز مشاوره جهت تنظیم وقت:33103330

انگلیسی) می‌باشد.